Koffie : het sap van satan? Deel II

Door Maddog McHare op maandag 27 oktober 2014 09:56 - Reacties (42)
Categorie: -, Views: 6.898

“Een mens is pas bereid tot verandering als de benefits groter zijn dan de costs en voor mij is dat punt nu bereikt.” Is een uitspraak die ik eerder heb gedaan. Een uitspraak die mij afgelopen week meerdere malen door het hoofd is gegaan en daarbij denkend “Hoe heb ik in hemelsnaam die uitspraak kunnen doen?”. Zoals gezegd ben ik maandagochtend 20 oktober begonnen met het acuut stoppen met koffie drinken want daar was het om te doen. Om te weten te komen wat cafe´ne daadwerkelijk met mijn lichaam doet heb ik tevens cola en andere cafe´ne houdende dranken maar ook chocolade voorlopig afgezworen en dat heb ik gemerkt ook!

Maandag de dag begonnen als geen andere maar nu met een thermoskan vol met heet water. Tijdens het vullen van de kan direct al de eerste confronterende vraag “Zo zo, mag jij de catering verzorgen voor de meeting van zo dadelijk?” met een brede grijns. Goed, dat was te verwachten en leg mijn doel uit;. Hindernis 1 genomen, dacht ik…. Ik ben het type dat graag vroeg aanwezig is en schuif dus als eerste de vergaderruimte in. Langzaamaan druppelen de collega’s binnen, veelal met twee koppen koffie in de hand (het wordt een lange meeting). Heb ik net mijn bekertje met heet water en rooibos ge´nstalleerd, krijg je de vraag gesteld “Jij nog geen koffie? Hier neem die van mij maar” (2e kopje toereikend).Wederom leg ik mijn verhaal uit en er gaan wat “opmerkingen” over de tafel die binnen een organisatie met 95% man als “gebruikelijk” mogen worden beschouwd. Een opmerking waarover zelfs een nummer gemaakt is :+ ”.
Los van de grap en grol over mijn thee consumptie die ochtend toch redelijk doorgekomen, het valt allemaal dus wel mee, etje! Helaas, na een korte wandeling in de middagpauze was de batterij leeg en kreeg ik last van concentratieproblemen. De rest van de middag gapend en met veel water te drinken doorgekomen waarna ik thuisgekomen compleet kapot was. Ik heb nog een bord eten naar binnen gewerkt en een paracetamol voor een lichte hoofdpijn, jawel daar komt ie aan!, uiteindelijk rond kwart over negen naar bed gegaan.
Dag 1 overleefd, eitje O-)

Dinsdagochtend 6:00 de wekker gaat, ik voel me brak, alsof je een hele avond en nacht hebt doorgehaald in de kroeg. Ik sleur mijzelf uit bed en na een verfrissende douche lijkt het allemaal wel mee te vallen maar tijdens de rit naar mijn werk (55km snelweg) beginnen de lampen van de auto’s om mij heen steeds feller te worden en begint mijn hoofd langzaam weer te bonzen. Met paracetamol en wat aangepaste licht instellingen, waaronder de helft van de TL bakken uit en brightness op mijn 24” monitor op slechts 20% was de dag ondanks een bonzend hoofd redelijk door te komen. Wat ik wel opmerk is dat ik steeds meer de behoefte heb om iets te eten waardoor ik wakker blijf. Nu moet ik zeggen dat ik al probeer zo min mogelijk suikers, gluten en melkproducten te consumeren dus je kunt je indenken dat een opkomende energie dip niet direct op te vangen is met een candy bar of iets dergelijks. ’s Avonds een flink bord eten naar binnen gewerkt en wederom vroeg naar bed.
Dag 2 overleefd, maar net.

Woensdag, ik word wakker, geen hoofdpijn! Helaas was die euforie maar van korte duur want daar waar ik de eerste twee dagen last van mijn kop had, had ik nu last van mijn benen. Een soort van kramp of restless legs achtige pijn die met name in zithouding en autorijden behoorlijk pijnlijk is. Wat een geluk dat ik die dag naar BelgiŰ toe moest. Met twee keer een korte pauze op de heen en terugweg de dag toch doorgekomen. Je zult begrijpen dat na bijna 6 uur in de auto en al een laag energiepeil ik wederom voor de klok van tien in bed lag. Nog 2 dagen en dan weekend….

Donderdag en vrijdag normaal opgestaan, geen hoofdpijn, wel erge trek in de ochtend wat ik normaal gesproken nooit heb. De pijn in mijn benen heeft zich verplaats naar mijn onderrug waardoor ik de hele dag geen fijne houding heb kunnen aannamen op de bureaustoel. Los van die ongemakken lijk ik erin geslaagd te zijn om af te kicken van cafe´ne. Ik ben op de goede weg! Eindelijk, weekend.

Zaterdagochtend 7:00 uur, ik ben thuis bezig met een verbouwing dus uitslapen in het weekend is er niet bij. Normaal gesproken zou ik de dag beginnen met 1 of 2 koppen koffie maar los van een goed ontbijt en een glas water moest ik het daar mee doen. Geen probleem want ik voel me goed, de pijn in de rug is grotendeels weg. De verbouwing is inmiddels aangekomen bij de afwerking, schakelmateriaal monteren, plinten op maat zagen en bevestigen. Werkzaamheden waarbij je steeds op die knieŰn moet gaan, meten, opstaan, zagen, weer op de knieŰn, meten etc. Je voelt hem al aankomen; rond een uur of 11 begon het wederom te bonzen in mijn bovenkamer. Een kater zonder een druppel drank! Wat een telleurstelling was het om erachter te komen dat ik er nog lang niet ben. Cafeine is a bitch! Zolang ik kalm aan doe weet mijn lichaam het goed vol te houden maar zodra mijn lichaam stress ervaart (intensieve lichamelijke beweging) breekt de pleuris weer uit! Ik heb de dag met enkele rust momenten verder afgemaakt in de wetenschap dat de zondag hetzelfde eruit zou zien qua werkzaamheden en dat ik daarbij tijdig rust moet nemen. Het was voor mij een eyeopener om te zien dat een lichaam zelfs na 5 dagen geen koffie toch nog een beroep doet op stofjes die het “nodig” lijkt te hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna een kop koffie wilde drinken, rond een uur of tien en de middag rond 15:00 kreeg ik gewoon zin in koffie. Alsof je lichaam of onderbewuste jouw een seintje geeft van “Eej, ga is koffie halen jonge!”. Sterk als ik ben heb ik er niet aan toegegeven :9~ .

Wat mij met name opviel is de “psychologische druk” die gepaard gaat met koffiedrinken. Mensen vragen of je ziek bent of dat je iets mankeert wanneer je negatief antwoord op de vraag “Wil je nog koffie?”. Leg je vervolgens uit wat de reden is dat je (tijdelijk) gestopt bent met koffiedrinken krijg je in bijna ieder geval het antwoord. “ik drink ook makkelijk 10 kopjes per dag maar ik heb nergens last van”. Als je vervolgens aangeeft dat een “verslaving” of afhankelijkheid zich pas openbaart wanneer je afbouwt of stopt wordt je schaapachtig aangekeken en krijgt als reactie “Dan stop je toch gewoon niet? Heb je nergens last van!” Ik moet zeggen dat dit voor mij (naast de hevige hoofdpijn) het lastigste was van de eerste paar dagen. Jezelf kwetsbaar opstellen, afwijken van wat als “normaal gedrag” wordt gezien. Na een dag of twee drie raken mensen eraan gewend. Hier en daar krijg je nog een opmerking naar je hoofd geslingerd van “Jij ook koffie??, Onee, jij zit aan de thee” met een grijns op hun gezicht maar dat begint te wennen nu :+ .

Ik moet zeggen dat ik totaal verrast ben van de hoeveelheid maar zeker ook qua inhoud en diversiteit van jullie reacties op het eerste deel. In veel opmerkingen lees ik dat mensen slechts 3-4 koppen per dag drinken en aangeven hierbij totaal geen klachten te hebben. Ik heb in aanloop van het stoppen mij redelijk ingelezen en voor al deze mensen zou ik graag het volgende willen voorleggen:

Cafe´ne wordt zeer snel in het bloed opgenomen slechts na enkele minuten al echter is de optimale werking pas na 2,5 uur merkbaar. De totale werking van een kop koffie duurt wel 6 uur en wanneer er over een periode (ochtend of middag) meer dan 3 koppen genuttigd worden is de totale werking wel tot vijftien uur actief. 15 uur is voldoende om de nacht door te komen. Doordat het lichaam continu bevoorraad wordt met cafeine is het niet in staat om terug te keren naar ruststatus en raakt het lichaam hierdoor uitgeput. Juist wanneer je uitgeput bent of een dipje hebt ben je geneigd om koffie te gaan drinken maar feitelijk maskeer je het probleem en doe je niet waar het lichaam om vraagt; rust nemen. Ga dus eens bij jezelf na, geef jij je lichaam voldoende rust?.

Wat ik de komende week wil doen is wat ook in verschillende reacties als advies wordt gegeven : meer bewegen. Ik ben de laatste tijd druk bezig met een verbouwing en daarbij is het sporten er bij in geschoten. Wellicht dat de lichamelijke spanningen en krampen doet verminderen wanneer deze spiergroepen weer eens wat te doen krijgen :Y) . Over de verdere vordering doe ik later weer verslag.

Mocht je vragen, opmerkingen of advies hebben laat dit me dan weten! Ik heb met veel plezier jullie (soms zeer persoonlijke) reacties gelezen en voel mij gesterkt, bedankt!

Volgende: Koffie : het sap van satan? 10-'14 Koffie : het sap van satan?

Reacties


Door Tweakers user Fawn, maandag 27 oktober 2014 10:19

Knap verhaal! Dit is nog eens een echte blog.
Ik denk dat de mate waarop je lichaam afhankelijk is, wel een heel stuk lager ligt bij mensen die 3 kopjes koffie per dag drinken.
Ik ben zelf na een goede verkoudheid even gestopt met de 3-4 bakjes koffie per dag en heb een week later nog steeds geen moeite met alleen water en thee drinken.

Het is wel vervelend, die verwachting van collega's dat je koffie drinkt.
Waarschijnlijk was het enige tijd geleden hetzelfde met roken. Afhankelijk van het bedrijf speelt dat nu nog.

Veel succes verder in je caffe´neloze avontuur!

Door Tweakers user W.Zijlstra., maandag 27 oktober 2014 10:20

Uit onderzoek(http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf8001137) is gebleken dat zelfs de geur van koffie je al meer energie kan opleveren :-)

Koffie is niet alleen iets lichamelijks, maar ook grotendeels sociaal & geestelijk.

Allemaal heel gunstig - tenzij je het teveel doet.

Zelf drink ik 2 Ó 3 kopjes per dag. 1x bij opstaan (fijn ochtend ritueel) en 1 kopje wanneer ik aan mijn werk begin (sociaal kopje). Optioneel smiddag's nog eentje!

S'avonds nooit - dan kom ik niet tot rust.

Ik drink koffie omdat ik het lekker vind, omdat ik de werking ervan handig vind (Ik werk heel efficiŰnt in mijn sprintjes) en het een fijne toevoeging is aan de hoeveelheid water die ik op een continue door de dag drink.

Edit: Nog even een sidenote, ik drink uitsluitend goeie bonenkoffie of als het echt niet anders kan nespresso. Vrieskoffie, Senseo e.d. komt er niet in. Ik heb het idee dat daar ook vÚÚl meer caffe´ne in zit. Na 1 bakje prutkoffie uit zo'n automaat waar het er met mach 4 uit komt zetten loop ik echt te stuiteren. vreselijk.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 10:22]


Door Tweakers user -RetroX-, maandag 27 oktober 2014 10:21

Mooi experiment.

Wat ik alleen niet goed snap is waarom je wÚl paracetamol slikt maar geen extra suikers/eiwitten neemt. Is dat een bewuste keuze of niet?

Door Tweakers user Neo_TGP, maandag 27 oktober 2014 10:22

Ik heb wel wat last van vermoeidheid gehad aan het begin toen ik minder koffie ben gaan drinken, maar dat is eigenlijk alleen gewenning gebleken. Wel ben ik voor het "idee" cafe´ne vrije koffie gaan drinken, afgewisseld met gewone koffie. Op de dagen dat ik hardloop drink ik geen cafe´ne, en op de andere dagen wel, maar dan nog maar 3 of 4 kopjes ipv 10-15 eerst.

Overigens heb ik verder geen hoofdpijn of andere klachten gehad, en voor wat betreft de vermoeidheid ga ik eigenlijk vanuit dat die er anders ook al wel was, maar door de koffie onderdrukt werd. Dus wat dat betreft is het misschien maar goed ook dat ik net wat meer ben gaan slapen :)

Door Tweakers user Maddog McHare, maandag 27 oktober 2014 10:29

-RetroX- schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:21:
Mooi experiment.

Wat ik alleen niet goed snap is waarom je wÚl paracetamol slikt maar geen extra suikers/eiwitten neemt. Is dat een bewuste keuze of niet?
Goede vraag, ik probeer een levenswijze erop na te houden waarin ik geen suikers, gluten en lactose houdende producten gebruik. Waarom ik dus geen suikers neem heb ik daarmee beantwoord. Wat betreft eiwitten heb je gelijk en dat is wat ik juist wel doe. Eiwitten en goede vetten. Dus heb veelal kip, avocado's en vis mee naar het werk en probeer medicatie (dus ook paracetamol) tot een minimum te beperken. Nu overdenkend wat betreft deze levenswijze, misschien een goed onderwerp voor een volgendblog. :)

Door Tweakers user Deadsmell, maandag 27 oktober 2014 10:57

Leuk experiment! Een paar jaren geleden heb ik hetzelfde gedaan, maar met geheel andere resultaten dan jij. Ik ben acuut gestopt met koffie drinken en dronk geen significante hoeveelheden van andere caffe´nehoudende dranken. Heb dat een paar weken vol gehouden, maar daarbij niet de fysieke gevolgen ervaren die jij omschrijft. Ik voelde me niet anders dan toen ik wel koffie dronk. Enige wat ik ervaren heb is dat het mentaal nog wel eens lastig kan zijn om de gewoonte te laten varen.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 10:58]


Door Tweakers user Neo_TGP, maandag 27 oktober 2014 10:59

Er wordt altijd heel negatief gedaan over suikers, maar tot op zekere hoogte heb je ze natuurlijk ook nodig.. Dat het een slecht plan is om 3 liter Cola op een dag te eten, of 5 scheppen suiker in je thee te doen spreekt hopelijk voor zichzelf, maar verder is het natuurlijk wel een bron van energie. Maar ik ga er vanuit dat je het vooral over toegevoegde suikers hebt.

Door Tweakers user Maddog McHare, maandag 27 oktober 2014 11:00

Deadsmell schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:57:
Leuk experiment! Een paar jaren geleden heb ik hetzelfde gedaan, maar met geheel andere resultaten dan jij. Ik ben acuut gestopt met koffie drinken en dronk geen significante hoeveelheden van andere caffe´nehoudende dranken. Heb dat een paar weken vol gehouden, maar daarbij niet de fysieke gevolgen ervaren die jij omschrijft. Ik voelde me niet anders dan toen ik wel koffie dronk. Enige wat ik ervaren heb is dat het mentaal nog wel eens lastig kan zijn om de gewoonte te laten varen.
Wat jij zegt! Dat is precies wat ik ervaren heb in het weekend. Je "weet" dat je normaal koffie drinkt in de ochtend, soort van biologische klok. En dat is erg moeilijk te weerstaan. helemaal als je dan toch ergens de geur van koffie oppikt, hmmmm :9~

Door Tweakers user Maddog McHare, maandag 27 oktober 2014 11:02

Neo_TGP schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:59:
Er wordt altijd heel negatief gedaan over suikers, maar tot op zekere hoogte heb je ze natuurlijk ook nodig.. Dat het een slecht plan is om 3 liter Cola op een dag te eten, of 5 scheppen suiker in je thee te doen spreekt hopelijk voor zichzelf, maar verder is het natuurlijk wel een bron van energie. Maar ik ga er vanuit dat je het vooral over toegevoegde suikers hebt.
Correct, het gaat het met name om de geraffineerde suikers weg te laten. Fruit zit bol van suikers maar daar geniet ik dan wel van! (met mate uiteraard)

Door Tweakers user artificial_sun, maandag 27 oktober 2014 11:23

Top gast !!! ga zo door :)

Door Tweakers user RoadRunner84, maandag 27 oktober 2014 12:10

Dat zeurende gevoel in benen en onderrug heb ik ook ervaren nadat ik (twee dagen oor jou) gestopt ben met koffie. Het houdt ook nog steeds aan. Nu zou dat ook een beginnend griepje kunnen zijn.
Ik heb gelukkig zeer zelden last van hoofdpijn, zo ook nu. Dus geen paracetamolletjes.

Ik heb gelukkig ook geen druk van collega's ervaren. Net als jij nagenoeg uitsluitend mannen. Maar het is een redelijk op leeftijd bedrijf. Ik ben met mijn dertig jaren de op een na jongste werknemer. Verschillende collega's drinken ook geen koffie. ╔Ún van mijn collega's drinkt geen koffie i.v.m. zijn hart.
Een andere (niet-directe) collega drinkt dag in, dag uit vaak dubbele-automaten-espresso, toch loopt ie nog steeds rond.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 12:15]


Door Tweakers user -RetroX-, maandag 27 oktober 2014 12:40

Maddog McHare schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:29:
[...]
Goede vraag, ik probeer een levenswijze erop na te houden waarin ik geen suikers, gluten en lactose houdende producten gebruik. Waarom ik dus geen suikers neem heb ik daarmee beantwoord. Wat betreft eiwitten heb je gelijk en dat is wat ik juist wel doe. Eiwitten en goede vetten. Dus heb veelal kip, avocado's en vis mee naar het werk en probeer medicatie (dus ook paracetamol) tot een minimum te beperken. Nu overdenkend wat betreft deze levenswijze, misschien een goed onderwerp voor een volgendblog. :)
Heel goed. Maar met wat aminozuren en wat nootjes kan je prima psychologische effect van suiker simuleren. Vanuit de (kracht)sport is er best wat documentatie over te vinden. En had je dan niet beter chefarine ipv paracetamol kunnen nemen?

Door Tweakers user Maddog McHare, maandag 27 oktober 2014 12:51

-RetroX- schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:40:
[...]


Heel goed. Maar met wat aminozuren en wat nootjes kan je prima psychologische effect van suiker simuleren. Vanuit de (kracht)sport is er best wat documentatie over te vinden. En had je dan niet beter chefarine ipv paracetamol kunnen nemen?
Had al zon vermoeden dat jij een voeding / sport achtergond had :) . Heb dagelkijks een glazen wekpotje vol met paranoten, pecannoten, cashewnoten,walnoten, macadamia noten, gepelde zonnebloem pitten en pompoenpitten mee. (in wisselende samenstelling overigens.

Wat betreft die chefarine en ook ibuprofen etc. Laten we erop houden dat mijn lichaam dat niet "tof" vindt.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 oktober 2014 12:54]


Door Tweakers user -RetroX-, maandag 27 oktober 2014 13:20

Maddog McHare schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:51:
[...]
Had al zon vermoeden dat jij een voeding / sport achtergond had :).
Klein beetje maar hoor. Ik heb bewuster leren eten en daarmee mijn fysieke gezondheid een stuk verbeterd zonder echt veel te hoeven doen. Ben daardoor ook erg ge´ntereseerd in voorbeelden hoe mensen praktische zaken uitproberen in een poging gezonder te leven.

Door Tweakers user kmsch, maandag 27 oktober 2014 13:22

Ik vind het een erg vreemde gedachte om meer dan ~3 koppen koffie per dag te nemen... Na het derde bakkie gaat het me gewoon tegenstaan, dan hoef ik niet meer. Hoe je er meer dan 10 op een dag zou kunnen wegwerken is me echt een raadsel :P

Interessant experiment overigens

Door Tweakers user B00st3r, maandag 27 oktober 2014 13:37

Wat leren we hiervan kinderen? Nooit beginnen met koffie drinken.

Ik krijg ook regelmatig een vreemd gezicht als ik zeg dat ik geen koffie drink. En als ik dan zeg dat ik ook geen thee drink kijken ze me aan alsof ik een alien ben. Ik drink gewoon water overdag. Pas 's avonds als ik thuis kom drink ik andere dingen, zoals crystal clear achtige dranken. Ik ben dus niet afhankelijk van caffe´ne, en daar ben ik blij mee.

Koffie smaakt enorm bitter, en als ik dat zeg wanneer mensen vragen waarom ik geen koffie drink zeggen ze: koffie moet je leren drinken. Van dat soort opmerkingen krijg ik altijd de kriebels. Waarom zou je dat jezelf aan doen? Het is alsof je een junkie bent die anderen verslaafd wil laten raken.

Het is een minder erge vorm van iemand een sigaret aanbieden, en moeilijk gaan doen wanneer ze afwijzen. 'Neem eens een peuk, dan heb je binnenkort 200 euro per maand minder te besteden en moet je elke 15 minuten naar buiten om zo'n kankerstokje op te steken.' Daar komt het op neer.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 13:42]


Door Tweakers user xleeuwx, maandag 27 oktober 2014 13:45

Respect hoe je het evengoed vol houd. Ik heb het een hele tijd terug gedaan met Cola, ik had dan wel niet de lichamelijke klachten maar wel de drang om het te pakken, dit was al erg moeilijk dus kan me voorstellen dat het een pittige weekje was voor je ;).

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 13:45]


Door Tweakers user S0epkip, maandag 27 oktober 2014 13:51

Dan ook geen thee. Een kop thee bevat gemiddeld 30 milligram cafe´ne, een kop koffie bevat gemiddeld 75 milligram cafe´ne. Naast cafe´ne bevat thee ook theanine en fluoride.

(Okay, Rooibos niet...)

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 13:51]


Door Tweakers user MadMarky, maandag 27 oktober 2014 13:53

15-20 kopjes per dag? Alleen al respect dat je dat weg kreeg :X
Ik kan we wel voorstellen dat je dan ontwenningsverschijnselen krijgt als je stopt met koffiedrinken en zo te lezen had je het ook flink te pakken.

Zelf hou ik het op 5 koppen per dag, voor 's ochtends of na het eten omdat het gewoon lekker is. Als ik een paar dagen geen koffie drink heb ik precies nergens last van. Alles met mate, teveel van iets is nooit goed ;)

Door Tweakers user PAL86, maandag 27 oktober 2014 13:54

Zelf ook gestopt van de hele dag door espresso (kantoor)koffie en terug gegaan naar 2 espresso's. Vers gebrande bonen, even malen en dan 's ochtends en 's avonds een lekker bakje koffie. Op werk drink ik vooral thee en/of water.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 13:54]


Door Tweakers user musje83, maandag 27 oktober 2014 14:15

B00st3r schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:37:
Wat leren we hiervan kinderen? Nooit beginnen met koffie drinken.

Ik krijg ook regelmatig een vreemd gezicht als ik zeg dat ik geen koffie drink. En als ik dan zeg dat ik ook geen thee drink kijken ze me aan alsof ik een alien ben. Ik drink gewoon water overdag. Pas 's avonds als ik thuis kom drink ik andere dingen, zoals crystal clear achtige dranken. Ik ben dus niet afhankelijk van caffe´ne, en daar ben ik blij mee.

Koffie smaakt enorm bitter, en als ik dat zeg wanneer mensen vragen waarom ik geen koffie drink zeggen ze: koffie moet je leren drinken. Van dat soort opmerkingen krijg ik altijd de kriebels. Waarom zou je dat jezelf aan doen? Het is alsof je een junkie bent die anderen verslaafd wil laten raken.

Het is een minder erge vorm van iemand een sigaret aanbieden, en moeilijk gaan doen wanneer ze afwijzen. 'Neem eens een peuk, dan heb je binnenkort 200 euro per maand minder te besteden en moet je elke 15 minuten naar buiten om zo'n kankerstokje op te steken.' Daar komt het op neer.
Nou nou, je kunt het ook sterk overdrijven. Ik als koffiedrinker en roker heb dan weer een soort allergie voor dit soort anti [insert iets] fundamentalisten, de health freaks. Ik weet natuurlijk niet hoe jij jouw overtuigingen overbrengt naar de buitenwereld, maar mijn ervaringen met mensen met jouw opvattingen zijn doorgaans vrij negatief. Alsof je je constant moet verantwoorden waarom je gewoon doet waar je zin in hebt. Ik kan mij voorstellen dat dat andersom ook geldt, maar op 1 grapje na worden de (geheel)onthouders in mijn omgeving nooit lastig gevallen. Andersom daarentegen...

Dat je koffie moet leren drinken is gewoon een feit, vrijwel niemand vindt de eerste kop (puur) meteen lekker. Schapenhersenen moet je ook leren eten, als je het aan een frequente eter zou vragen - dat wil nog niet zeggen dat je het daarom maar niet moet doen. Op moedermelk en water na moet je namelijk alles leren eten/drinken, met dat verschil dat je een baby geen koffie geeft.

Overigens kan caffe´ne wel degelijk positieve effecten hebben: er zijn veel artikelen over geschreven met doorgaans vergelijkbare conclusies.

http://www.aarp.org/healt...13/coffee-for-health.html

Sorry als ik aanvallend lijk te reageren, maar je post komt nogal betweterig en neerbuigend over. Wellicht bedoel je het niet zo, maar het is wel een toon die ik 'zie' en precies de toon die veel mensen tegen de borst stuit...

Door Tweakers user bjorn d. j, maandag 27 oktober 2014 14:32

ik drink ook teveel koffie of eigenlijk drink ik te veel cafe´ne , elke dag begin ik met een grote tas espresso met extra cafe´ne erin vervolgens een flesje redbull en voor ik begin een tweede redbull

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 14:34]


Door Tweakers user Tichelmanm, maandag 27 oktober 2014 14:37

Leuke blog om te lezen en zeker goed kwa verhaal.
Ben zelf liefhebber van koffie sinds mijn MBO tijd. Op je 15e begin je er mee en drink je op stages een stuk of 8 bakken uit de automaat.
Thuis begin je ook steeds meer te drinken. Nu wat jaartjes ouder & misschien wijzer begin ik te matigen/stoppen met koffie. Heb er geen negatieve ervaringen mee zoals jij hebt ervaren gelukkig.
Nu drink ik soms een zelfgezet espressotje uit de piston machine wat natuurlijk erg lekker is.
De ene dag drink ik wel koffie / andere dag niet.

Hier nog wat leuke weetjes over koffie/caffeine:

http://www.youtube.com/wa...edded&v=sHzdsFiBbFc#at=88

NASA -wetenschapper David Noever en zijn collega’s gaven in 1995 spinnen een aantal soorten drugs en observeerden zij hoe de drug de spin be´nvloedde bij het spinnen van een web. Spinnen die speed hadden gekregen werkten harder maar maakten incomplete webben. De spinnen die een kalmerende en hypnotiserende drug hadden gekregen, begonnen met een basisstructuur, maar vielen al snel naar beneden. De spinnen die marihuana kregen toegediend waren te sloom om hun web af te maken. Maar de slechtste webben werden gemaakt door spinnen die cafe´ne hadden gekregen.

-------------------------------------------------------------

Koffie is een zeer grote stressfactor. Het lichaam reageert op koffie alsof het een suiker is. In eerste instantie verhoogt het niveau van insuline, om de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Echter de suikerspiegel was helemaal niet gestegen. Het lichaam reageert dan door de productie van adrenaline, die op zijn beurt suikers vrijmaakt uit de lever (uw reserve). Wat rest is adrenaline, hetgeen uw stressniveau verhoogt. Koffie werkt vochtafdrijvend in het lichaam en een tekort aan vocht vermindert de hoeveelheid Tryptofaan in de hersenen. Deze stof is een voorloper van Serotonine die op zijn beurt zorgt voor een gevoel van welbevinden. Het zoutniveau van het lichaam neemt af. Indirect zorgt koffie dus voor een depressief gevoel. Tryptofaan en water zijn uiterst belangrijk voor het in balans houden van veel lichaamssystemen, koffie is een grote vijand.

De angst die voortkomt uit het serotoninetekort veroorzaakt ook andere problemen. Als de omgeving niet veilig aanvoelt, veroorzaakt het zenuwgestel een vecht- of vluchtgedrag. Angst en stress brengen ziekten voort. Angst, stress en ziekten brengen met zich mee, dat iemand zich terugtrekt uit het sociale leven.

Stress zorgt tevens voor een in de war raken van het maag- darmstelsel.

Resultaten van koffie kunnen zijn:

Angst, door een tekort aan Serotonine
Hartkloppingen
Irritatie
Uitputting
Uitgeputte pancreas (in verband met insuline productie)
Uitgeputte bijnieren (adrenaline productie), met als gevolg een burnout
Opgejaagd gevoel
Ruzie
Slecht slapen
Vanwege vermindering van neurotransmitters kunt u ook slechter beslissingen nemen
Afname van het denkvermogen

Bron:
http://www.westonprice.nl/topic/koffie

Door Tweakers user DeMoN, maandag 27 oktober 2014 14:48

Eigenlijk dus weer hetzelfde verhaal als met zo veel dingen in het leven; geniet met mate!
Kan me niet voorstellen dat het 'slecht' is om voor 11 uur 's morgens 1 a 2 bakken koffie te hebben gedronken, om daar vervolgens voor de dag klaar mee te zijn. Wel zwart uiteraard. Als je niet zwart drinkt ben je 1) heiligschennis op je bak koffie aan het plegen 2) onnodig troep aan het toevoegen wat niets positiefs aan je gezondheid bijdraagt. Die mening heb ik ook met overige dranken. Enige wat ik drink is zwarte koffie, water, spa rood. Tsja, meer heb ik niet nodig, waarom zou ik dan al die suikerhoudende dranken constant drinken, je gaat er alleen maar op achteruit en het kost nog meer geld ook :/ Uitzonderingen zijn sporadisch een pure sinaasappelsap of een paar biertjes op een feestje.

Door Tweakers user Maddog McHare, maandag 27 oktober 2014 14:52

Tichelmanm schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:37:
Leuke blog om te lezen en zeker goed kwa verhaal.

WALL OF TEXT
Leuk om te zien dat mensen zich hierin gaan verdiepen. Een groot gedeelte wat jij quote had ik ook gelezen maar voelde er weinig voor om hier hel en verdoemenis te predikken. Sterker nog, ik ben nog steeds van mening dat koffie ook positieve werking kan hebben op je lichaam.

Het zoeken naar balans is hierin de sleutel van succes, deze sleutel kun je alleen vinden als jeweet wat de uitersten zijn en daar ben ik nu naar opzoek!

Dank voor je bijdrage.

Door Tweakers user RoadRunner84, maandag 27 oktober 2014 15:51

Tichelmanm schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:37:
Koffie is een zeer grote stressfactor. Het lichaam reageert op koffie alsof het een suiker is. In eerste instantie verhoogt het niveau van insuline, om de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Echter de suikerspiegel was helemaal niet gestegen. Het lichaam reageert dan door de productie van adrenaline, die op zijn beurt suikers vrijmaakt uit de lever (uw reserve). Wat rest is adrenaline, hetgeen uw stressniveau verhoogt. Koffie werkt vochtafdrijvend in het lichaam en een tekort aan vocht vermindert de hoeveelheid Tryptofaan in de hersenen. Deze stof is een voorloper van Serotonine die op zijn beurt zorgt voor een gevoel van welbevinden. Het zoutniveau van het lichaam neemt af. Indirect zorgt koffie dus voor een depressief gevoel. Tryptofaan en water zijn uiterst belangrijk voor het in balans houden van veel lichaamssystemen, koffie is een grote vijand.

De angst die voortkomt uit het serotoninetekort veroorzaakt ook andere problemen. Als de omgeving niet veilig aanvoelt, veroorzaakt het zenuwgestel een vecht- of vluchtgedrag. Angst en stress brengen ziekten voort. Angst, stress en ziekten brengen met zich mee, dat iemand zich terugtrekt uit het sociale leven.
Okee.... dit klinkt helaas bekend. Dat is ook waarom ik dus ondertussen 10 dagen koffie-vrij ben.

Door Tweakers user Enai, maandag 27 oktober 2014 16:51

En ik werd voor gek versleten op kantoor! :*)

Wellicht wordt koffie over 50 jaar als een drug beschouwd. Honderd jaar geleden was de sigaret ook gezond!

[Reactie gewijzigd op maandag 27 oktober 2014 16:52]


Door Tweakers user Ps3gamer91, maandag 27 oktober 2014 16:55

Ik heb een groot gevoel van afhankelijkheid van koffie. In de ochtend MOET ik koffie, anders is het een zware ochtend
Idem voor de middag. In de avond ga ik caffeine uit de weg. Als ik geen koffie drink dan heb ik een moe en futloos gevoel met koppijn. Misschien dat ik wel verslaafd ben. In het aankomende voorjaar wil ik graag afbouwen met koffie drinken.

Door Tweakers user MBI, maandag 27 oktober 2014 16:56

S0epkip schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:51:
Dan ook geen thee. Een kop thee bevat gemiddeld 30 milligram cafe´ne, een kop koffie bevat gemiddeld 75 milligram cafe´ne. Naast cafe´ne bevat thee ook theanine en fluoride.

(Okay, Rooibos niet...)
Hmm ik ben naar grote koppen (2 doses heet water uit de automaat) zwarte thee gegaan i.p.v. koffie. Qua cafe´ne dus geen vooruitgang? Na de ontbijt-koffie, nog 1 Ó 2 van deze koppen op een dag...

Door Tweakers user w00d, maandag 27 oktober 2014 20:10

Zelf heb ik 3 maanden geleden moeten stoppen met het drinken van koffie, het was even wennen maar het bevalt prima. Voorheen "moest" ik ook koffie drinken 's morgens anders had ik de hele dag koppijn. Inmiddels begint de dag met een vruchtensapje, drinken ik een liter water overdag (probeer ik), en een paar bakken rooiebos thee.

Ik voel me nu door de hele dag fitter, heb minder last van me maag (was niet de reden dat ik moest stoppen), heb geen dipjes meer en mijn tanden worden witter (volgens mijn vrouw :*) )

Alleen ik blijf de koffie wel missen, dus drink ik nu toch nog 1 bakje koffie per dag als het uitkomt en dat bevalt prima :D

Door Tweakers user Bartvw, maandag 27 oktober 2014 22:28

Ik heb met mijn mindering van de koffie een ander gunstig bijeffect gemerkt: Mijn acne wordt minder. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of weet iemand de relatie tussen koffie en acne?

Heftige uitdaging om in 1x niks meer te nuttigen, maar goed dat je de 1e week zo bent doorgekomen!
Benieuwd naar de uitkomsten na week 2!

Door Tweakers user Durazno, dinsdag 28 oktober 2014 00:32

Suikers helemaal uit je dieet verbannen is geen goed idee; je hersenen gebruiken glucose (suiker) als enige energiebron. Wanneer je geen suikers binnen krijgt gaat het over op ketonen, die voldoen ook in de energiebehoefte, maar zijn stukken minder efficiŰnt. Het komt erop neer dat je bij intensief nadenken je er last van krijgt, denken en je geheugen gaan er (tijdelijk) op achteruit. Eet je ze niet meer omdat je wilt afvallen? Dan kun je veel beter je vet Ún je suiker inname gelijkwaardig verminderen. Die diŰten waarin suiker volledig verbannen worden kunnen om die reden onmogelijk gezond zijn. Je hebt ze simpelweg nodig. Hieronder een linkje met een video over een klein onderzoek; het is werkelijk erg kleinschalig, maar gaat wel de juiste richting op. Die koppijn waar je het keer hebt kan namelijk ook komen door het suikergebrek wat voorheen gemaskeerd werd door de cafe´ne. Daarnaast geldt dat je alle verslavingen geleidelijk aan moet afbouwen, ineens stoppen is erg slecht voor je lichaam en brengt de nodige verschijnselen met zich mee.
Verder erg leuk blog!
http://programma.ntr.nl/1...ezonder?-Suiker-of-Vet%3F=

Door Tweakers user -RetroX-, dinsdag 28 oktober 2014 07:52

Bartvw schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 22:28:
Ik heb met mijn mindering van de koffie een ander gunstig bijeffect gemerkt: Mijn acne wordt minder. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of weet iemand de relatie tussen koffie en acne?
Cafe´ne stimuleert de aanmaak van cortisol. Cortisol is een hormoon en 'ontregelde' hormoonsysteem kan acne veroorzaken. Vaak is de cortisol alleen een trigger en ligt de oorzaak van acne veel ingewikkelder.

Door Tweakers user spartizan, dinsdag 28 oktober 2014 08:27

Mooi stuk,en wel even schrikken dat koffie drinken eigenlijk echt onder verslavingen valt. Zelf zie ik.de noodzaak niet om helemaal te stoppen. Maar ik ga het eens terugschroeven naar een kop koffie per dag! Succes met je geheel onthouding verder, ga zo door

Door Dani, dinsdag 28 oktober 2014 09:14

Hallo,

Zelf heb ik nog nooit een slok koffie gedronken. Ik ben 34 jaar oud en ja, mijn hele leven heb ik echt nog geen slok koffie gedronken. Ik ben me bewust van de werking van koffie en zie het toch echt als een soort legale drug en volgens mij is heel Nederland (+de rest van de wereld) eraan verslaafd. Dat het niet super moeilijk is om eraf te komen wil niet zeggen dat je niet verslaafd bent.

Je collega's moeten niet zeuren. Ze weten waarschijnlijk zelf ook wel dat ze verslaafd zijn aan koffie maar realiseren zich niet dat wanneer ze stoppen en de moeilijke tijd door komen, ze hun lichaam tot rust laten komen. Het is gewoon een verkapte vorm van jaloezie en afgunst.

Onlangs ben ik zelf afgekickt van het roken en blowen. Dat is nu slechts 3 respectievelijk 8 weken geleden en ik moet zeggen dat ik me prima voel. Iedereen weet eigenlijk wel wat de voordelen zijn van het niet meer over je longen trekken van tabak en wiet. Het klinkt ietwat hypocriet dat ik wel rookte en blowde maar geen koffie drink, maar iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen levensloop en maakt zijn eigen keuzes. Ik ben acuut gestopt met roken en blowen. Afbouwen helpt niet. De hunkering blijft.

Ik moet zeggen, ik ben trots op jou! Hou vol! Geef niet toe aan je verslaving! Een junk, waar hij ook aan verslaafd is, blijft een junk. Je bent verslaafd en je moet jezelf iets beters gunnen dan het pep- of verdovende middel waar je naar verlangt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik schrijf dit ook voor mezelf. Om mezelf sterk te houden.

Door Tweakers user Maddog McHare, dinsdag 28 oktober 2014 09:28

Dani schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:14:
Hallo,

Zelf heb ik nog nooit een slok koffie gedronken. Ik ben 34 jaar oud en ja, mijn hele leven heb ik echt nog geen slok koffie gedronken. Ik ben me bewust van de werking van koffie en zie het toch echt als een soort legale drug en volgens mij is heel Nederland (+de rest van de wereld) eraan verslaafd. Dat het niet super moeilijk is om eraf te komen wil niet zeggen dat je niet verslaafd bent.

[...]

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik schrijf dit ook voor mezelf. Om mezelf sterk te houden.
Bedankt voor je ondersteunende woorden! Goed om te lezen dat jij ook een belangrijke beslissing voor jezelf hebt kunnen nemen. Dat dit als inspiratie voor vele anderen mag dienen. Top en hou vol!

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 oktober 2014 09:29]


Door Tweakers user frankhan, dinsdag 28 oktober 2014 10:34

Erg mooi verhaal maar als ik het voedingscentrum mag geloven heeft cafe´ne als het beperkt wordt gebruikt (1 a 2 kopjes per dag) een positieve invloed. Ik heb het dus niet over uitzonderingen en b.v. zwangere vrouwen. Wat betreft de verslaving, beetje overdreven (bij gemiddelde mens) als je die kant op gaat zijn dus ook alle hardlopers junkies. Een endorfine verslaving is een behoorlijk hardnekkige en endorfine is zelfs te linken naar schizofrenie

Ook ben ik van mening dat door dingen te laten staan ik niet langer zal leven. Ik drink Whisky en koffie.

http://www.voedingscentru...NMnhLvdtr1Im4kaAglO8P8HAQ

http://www.tijdschriftvoo...cles/articles_2133pdf.pdf

Door Tweakers user rookie no. 1, dinsdag 28 oktober 2014 11:20

Die gejaagdheid, onrust en rommelende darmen na een 'lekker bakkie pleur' valt me inderdaad op en toch...een ochtend zonder koffie lijkt bijna onmogelijk. Alsof je naar je werk gaat met je pyjama nog aan, zoiets...

Toch maar eens kijken of ik er af kan blijven en het verschil merk.

Door Tweakers user Jochemp, dinsdag 28 oktober 2014 12:46

Wat een mooie blog! Dikke duim voor je prestaties, erg knap om tot dit besluit te komen.
Niet alleen de koffie, maar ook de suikers en met melkproducten stoppen is een prestatie. Bij regelmatig gebruik 'verlangt' je lichaam toch naar dit soort stoffen, terwijl ze eigenlijk helemaal niks (of weinig) bijdragen aan de bouw van je lichaam! Ondanks alle opmerkingen en kritiek, lekker doorgaan met waar je mee bezig was. Je zou je collega's zelfs kunnen uitdagen om hetzelfde te doen, zodat zij ook het effect ervaren: cafe´ne is in grote mate echt heel slecht voor je.

Ik ben iemand die van koffie houd, maar zelf niet veel drinkt, mede door dezelfde redenen die jij ook aangeeft. Toch een keer aan 'bakkie pleur' vind ik heerlijk, al is het in mijn geval erg 'verdund' met sojamelk. Zwarte koffie drink ik nooit en als ik het drink dus als cappuccino.

Toch ben ik van mening dat zo nu en dan een kop koffie (zoals het voedingscentrum ook aangeeft) geen enkel kwaad kan. Voor mij geen reden om los te gaan, maar het op werkdagen te beperken op 1 kop. Als het vrijdag is misschien nog vieren met ÚÚn extra maar daar blijft het dan ook bij :P

Daarnaast is veel water drinken ook van harte aanbevolen, zo 'zuiver' je het lichaam toch van deze cafe´ne en andere afvalstoffen. Zo'n 2 liter per dag tik ik er gemakkelijk doorheen, door zo nu en dan even een slok te nemen. Thee is ook uitstekend!

Bewegen is ook erg belangrijk en erg doeltreffend. Enkele maanden doe ik aan hardlopen om de dag. Het energiepeil is een heel stuk hoger! Daarmee draag je ook nog eens bij aan je conditie. Zorg wel voor goed 'equipment', want goede schoenen is het halve werk en spaart je knieŰn ook nog eens wat meer ;)

Een heel verhaal, hopelijk kan je er wat mee! Succes met je uitdaging, als je zo door gaat doorbreek je vast en zeker een van je 'slechte' gewoontes :*)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 28 oktober 2014 12:48]


Door Yannick, dinsdag 28 oktober 2014 14:16

Tips... stoppen met thee te drinken.
In thee zit ook caffeine.
Voor uw benen? Dingen eten waar magnesium inzitten zoals bv amandelen.
Maar ook donkere chocolade(the irony). Groen blad groenten zoals Spinazie heeft ook magnesium!

succes met je experiment!

Ik drink trouwens 's ochtends door de week door 1 kop koffie omdat ik het gewoon lekker vind. Is er geen koffie, dan drink ik ook geen.
Heb nooit moeite gehad geen koffie te drinken.

Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 29 oktober 2014 10:37

@Yannick: in rooibos zit geen caffe´ne, vandaar de keuze waarschijnlijk ook ;)

Ik lust dan geen koffie, maar ik had hetzelfde probleem met energiedrankjes. Niet dat ik een tray per dag dronk, maar een blikje of 2 op een werkdag ging er wel in. En uiteindelijk had ik het idee dat ik uiteindelijk meer moe was van de drankjes dan het opleverde. Ik ben toen cold turkey gestopt en dat heb ik in het begin erg gemerkt. En inderdaad, als je je brak voelt heb je juist de neiging om er eentje te pakken. Maar na een week ofzo gaat het al een stuk beter en heb ik ook het idee dat ik vaker minder moe ben. Af en toe een glaasje cola zero gaat er nog wel in, maar meer ook niet.

Dus een goede keuze!

Door satankomtjehalen, dinsdag 9 juni 2015 19:46

Wat mij opviel is dat ik enorme pijn in me rug had.
Je kunt dus met recht zeggen dat satan in me zit.
Ze zeggen niet voor niets de duivel roert met zijn staart en die voel ik soms ook nog.
Ik blijf lekker koffiedrinken. Ik ga toch al niet naar de hemel, laat mij maar naar de hel gaan. Ik wil satan wel ontmoeten. De hemel is de hel voor masochisten.
Alleen denk ik dat ik het heel moeilijk ga hebben.
Ach ja, sommige dingen wennen nooit. Zoals vrouwen zeggen: mannen zijn de duivel.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: